Voorschriften voor de brandveiligheid
De voorschriften voor brandveiligheid vindt men terug in het provinciaal horecareglement van de Limburgse hulpverleningszones zoals goedgekeurd in de Zoneraad van de Hulpverleningszone Zuidwest-Limburg. Bovendien dient er rekening gehouden te worden met de bepalingen uit het gemeentelijk reglement inzake de vestiging en uitbating van de horecagelegenheden en specifieke inrichtingen op het grondgebied van de gemeente Lummen.
De voorschriften regelen de minimale eisen waaraan de opvatting, de bouw en de inrichting van horecazaken en gelijkaardige inrichtingen moet voldoen om:
- het ontstaan, de ontwikkeling en de voortplanting van brand te voorkomen;
- de veiligheid van de aanwezigen te waarborgen;
- preventief het ingrijpen van de brandweer te vergemakkelijken.
De voorschriften beogen dus in de eerste plaats de brandveiligheid in de publiek toegankelijke ruimten te verbeteren en de preventie ervan op uniforme wijze te organiseren met het oog op een efficiënte werking van de hulpverlening.
Wat zijn publiek toegankelijke inrichtingen?
Gebouwen, lokalen of plaatsen, die gewoonlijk voor het publiek toegankelijk zijn, ook al wordt het publiek er slechts onder bepaalde voorwaarden (kosteloos, tegen betaling of op vertoon van een lidkaart) toegelaten.
Advies van de brandweer
Indien je een pand op het oog hebt, en je hebt op de dienst ruimtelijk ordening geïnformeerd naar de stedenbouwkundige vergunningen/voorschriften, is het best dat je ook advies vraagt aan de preventiedienst van de hulpverleningszone Zuid-West Limburg. Zo kan je een juistere inschatting maken over de haalbaarheid en de kosten die gepaard gaan om de inrichting volledig in overeenstemming te brengen met de brandveiligheidsvoorschriften. Dit advies kan je zelf aanvragen aan de preventiedienst van de brandweer via het e-loket: https://www.zuidwestlimburg.be/wat-kunnen-we-voor-je-doen/brandpreventie/adviesaanvraag
Wanneer zijn de voorschriften rond brandveiligheid van toepassing en wat zijn de formaliteiten
Bij elke wijziging van exploitatie of exploitant, bij transformatie- of renovatiewerken, vernieuwing van de binneninrichting, bij wijziging van de netto-vloeroppervlakte, bij bestemmingswijziging en bij elke wijziging die de brandveiligheid kan beïnvloeden, dient voorafgaandelijk een brandveiligheidsverslag aangevraagd te worden bij de burgemeester.
Inzake het nazicht met het oog op een brandveiligheidsverslag zijn vooral onderstaande elementen van belang:
- Het maximaal aantal toegelaten personen (wordt bepaald aan de hand van de volgende criteria):
- de netto-vloeroppervlakte van de inrichting
- het aantal uitgangen
- de nuttige breedte van de uitgangen en evacuatiewegen
- Evacuatie en compartimentering
- de inrichting dient gecompartimenteerd te zijn van woongedeelten met overnachtingsmogelijkheden, ongeacht deze in gebruik zijn door uitbater en/of derden.
- In functie van de bezetting en de configuratie van de inrichting kan door de brandweer het aantal compartimenten verhoogd worden.
- Voorschriften inzake constructie van compartimenten en evacuatiewegen: hierin wordt bouwtechnisch verklaard aan welke voorwaarden een compartimentering moet voldoen met onder andere een omschrijving van trappen, plafonds en wanden.
- Onderhoud en periodieke controles:
- de uitbater laat op zijn verantwoordelijkheid periodiek de nodige keuringen, onderzoeken en controles uitvoeren.
- Het betreft controles en vaststellingen van technische uitrustingen zoals liften, elektrische installatie, veiligheidsverlichting, branddetectie-installatie, alarm, verwarming, klimaatregeling, gasinstallatie en brandbestrijdingsmiddelen.
Wat gebeurt er na de brandveiligheidscontrole?
De preventiedienst van de brandweerzone Zuid-West Limburg, stuurt het verslag van hun bevindingen naar de burgemeester en naar de (toekomstige) exploitant. Hierin zijn al dan niet een aantal opmerkingen geformuleerd waaraan zo vlug mogelijk voldaan dient te worden (voor de opening). Indien aan deze opmerkingen voldaan is, wordt de brandweer opnieuw uitgenodigd om de nodige vaststellingen te komen doen.
Op basis van het brandveiligheidsverslag kan door de burgemeester een brandveiligheidsattest afgeleverd worden:
- Brandveiligheidsattest A (gunstig)
- Brandveiligheidsattest B (voorlopig attest, voorwaardelijk gunstig met opmerkingen)
- Brandveiligheidsattest C (ongunstig, horecazaak mag niet opengaan)
Na het afleveren van een brandveiligheidsattest zal de gemeente een horecamap ter beschikking stellen aan de uitbater van de zaak. Deze horecamap dient altijd ter beschikking te zijn bij een eventuele controle. De horecamap bevat volgende documenten:
- De uitbatingsvergunning
- De drankvergunning (indien van toepassing)
- Het brandveiligheidsverslag van de brandweer
- Het brandveiligheidsattest, ondertekend door de burgemeester
- Het verzekeringsattest burgerlijke aansprakelijkheid in geval van brand en ontploffing
- Het attest FAVV (indien van toepassing)
- De kansspelvergunning (indien van toepassing)