Sociale dienstverlening

De ondersteuning van het OCMW beperkt zich niet enkel tot het financiële: of je nu met juridische vragen zit, verloren loopt in briefwisseling en formulieren, of gewoon op zoek bent naar een luisterend oor, je kan steeds terecht bij de maatschappelijk assistenten van de sociale dienst.

Administratieve ondersteuning na overlijden

Jouw leven wordt doorkruist door de dood van een dierbare. Dit is één van de meest ingrijpende en verdrietigste gebeurtenissen in een mensenleven. Je moet niet enkel voorgoed afscheid nemen maar je moet ook een heleboel administratieve en financiële zaken regelen.

In de eerste plaats neem je contact met een begrafenisondernemer. Zij geven je vaak ook heel veel informatie.

In deze brochure vind je een overzicht van wat er allemaal moet of kan gedaan worden. We zetten de administratieve verplichtingen op een rij.

Lees meer

Dak- en thuislozen

Dak- en thuisloosheid is een extreme vorm van armoede en sociale uitsluiting en verdient dus een ernstige aanpak. Maar dak- en thuisloosheid is een complexe problematiek en kan niet worden gevat in enkele kenmerken en/of voorwaarden.

Lees meer

Een luisterend oor

Ook als je gewoon op zoek bent naar een luisterend oor, kan je terecht bij de maatschappelijke assistenten van de sociale dienst.

Lees meer

Hulp bij administratie

Facturen, brieven en allerhande formulieren die moeten worden invuld, soms wordt het allemaal te ingewikkeld. Naast alle andere hulpverlening, kan je op de sociale dienst ook terecht voor administratieve ondersteuning.

Lees meer

Juridisch advies

Wekelijks kan je terecht bij de juriste van het OCMW van Lummen met al je juridische vragen. De juriste geeft informatie en bespreekt de manieren om je juridisch probleem op te lossen: opstellen van een brief, overeenkomst…
 

Lees meer

Lokaal Cliëntoverleg (LCO)

Lokaal cliëntoverleg (LCO) is overleg tussen een cliënt en zijn hulpverleners. Die hulpverlener kan elke begeleider, huisarts of hulpverlenende dienst zijn die met een cliënt in contact komt. Samen komen ze tot afspraken over de doelen die de cliënt wil bereiken en de ondersteuning die hij daarvoor nodig heeft. Een neutrale coördinator, die niet betrokken is bij de hulpverlening aan de cliënt, organiseert het overleg. Hij leidt het gesprek in goede banen.

Lees meer
Downloads